Search results for "Resilient communities"
showing 4 items of 4 documents
(Ri)costruire spazi di comunità. Progetto-azione nella città del mercato Ballarò a Palermo
2022
The rediscovery of the cultural value of the project, the creation of new imaginaries in marginal places and the new aesthetics of temporality are some of the emerging issues in the city of crisis in Italy that are measured through processes of active involvement of inhabitants, associations and institutions. The contribution first proposes an analysis of the potential of public space through a research-action with a high social content in the urban fabric of the Ballarò market in Palermo. Subsequently, the research returns a multidisciplinary perspective on the interpretative models of public space to propose new imaginaries. Themes related to social inclusion, community participation proc…
Verso una dimensione narrativa delle mappe
2021
Tra il pensiero e la costruzione dell’architettura il disegno ha un ruolo baricentrico per connettere i diversi protagonisti di una realizzazione e per coinvolgere la collettività facendo percepire inedite prospettive. La scrittura si rivela utile per esplicitare ciò che nella grafica è sotteso e per stabilire un ordine nuovo nel ragionamento progettuale. I rapporti fra segni e significati si moltiplicano nei sistemi informativi recenti in cui si ha la sensazione di poter dire moltissimo (dati numerici e spaziali) ma a volte sfugge quella sintesi indispensabile per una interpretazione concreta, finalizzata alla costruzione di possibili esperienze fisiche. Per l’esplorazione dell’uso di dive…
Alimentare la Resilienza : approcci e metodi per orientare un modello di sviluppo orizzontale nelle aree interne siciliane
2021
Contro il perdurante modello di sviluppo dissipativo e distruttivo dell’Antropocene (Crutzen e Stoermer, 2000), l’Augmented City Lab (ACL) teorizza e sperimenta modelli per uno sviluppo locale di città e territori neoantropocenici, ispirati da una nuova responsabilità e una nuova ermeneutica del piano territoriale e del progetto urbanistico come esito di una creatività generatrice di cure, di recuperi e di riattivazioni di centri urbani che tornino ad alimentare cicli di vita, a coltivare i talenti degli abitanti, ad attrarre idee, a generare innovazione, a produrre nuove economie e a rafforzare reti di solidarietà (Carta, 2021 e Carta & Ronsivalle, 2020). Il Laboratorio di ricerca Augm…
Building community spaces: Processes and actions In the City of Mercato Ballarò in Palermo
2022
The rediscovery of the cultural value of a project, the creation of new imagery in marginal places and the new aesthetics of temporality are some of the emerging issues in the city of crisis which are measured through processes of active involvement in community relations. There are many cities that have recognised urban markets as an integral part of local economies, with great benefits also at cultural and social levels. The hypothesis of triggering regenerative processes in the urban and social fabric in the unstable urban market context is the foundation of this research-action contribution developed through active relationships with public entities, associations and citizens. The syste…